経営管理研究科経営管理専攻
鎌田 裕美(カマタ ヒロミ)

書籍等出版物

1. 1からのデータ分析
古川, 一郎, 上原, 渉 (分担執筆)
碩学舎,中央経済グループパブリッシング (発売) 2022年9月 (ISBN:9784502436413)

論文

1. 自然災害被災地の復興と観光の役割 ― 浜の暮らしのはまぐり堂を事例に ―
鎌田裕美
マーケティングジャーナル 44巻2号138-148頁 2024年9月
doi その他のサイト
2. Tourist Xenophobia and Residents' Perspective in the VUCA Era: The Case of Japan During the COVID-19 Pandemic (査読有り)
Wataru Uehara, Hiromi Kamata
Tourism in a VUCA World: Managing the Future of Tourism 105-118頁 2024年7月
doi その他のサイト その他のサイト
3. Pop culture tourism: A perspective from Japan
Chunji Jin, Hiromi Kamata
Wakayama Tourism Review 4巻15-17頁 2023年3月
4. Service-dominant logic in the tourism industry: The case of Snow Peak Inc.
Kazumi Nishino, Hiromi Kamata
Wakayama Tourism Review 4巻36-39頁 2023年3月
5. 訪日リピーターの拡大に向けて
鎌田裕美, 上原渉
運輸と経済 82巻12号48-54頁 2022年12月
6. COVID-19 policies and hoteliers' responses in Japan (査読有り)
Hiroyuki Fukuchi, Wataru Uehara, Hiromi Kamata, Geer He
Annals of Tourism Research Empirical Insights 3巻2号100067頁 2022年11月
doi
7. コロナ禍での観光客の受け入れ:観光地の住民態度
鎌田裕美, 上原渉
一橋ビジネスレビュー 70巻2号62-77頁 2022年9月
8. 国内ホテル事業者の危機対応
上原渉, 鎌田裕美, 福地宏之
一橋ビジネスレビュー 70巻2号34-47頁 2022年9月
9. The categorisation of the Asian repeat tourists: A preliminary study
Hiromi Kamata
Wakayama Tourism Review 2巻22-25頁 2022年3月
doi
10. Tourist destination residents’ attitudes towards tourism during and after the COVID-19 pandemic (査読有り)
Hiromi Kamata
Current Issues in Tourism 25巻1号134-149頁 2022年1月
doi
11. コロナ禍・コロナ後の観光 —観光地の住民態度
鎌田裕美
KANSAI 空港レビュー 551巻22-24頁 2021年6月
12. 赴任者等を通じた観光地の集客の可能性
鎌田 裕美
KANSAI 空港レビュー 476号23-25頁 2018年7月
その他のサイト
13. 観光と旅行者の行動
鎌田 裕美
入門 観光学 28-40頁 2018年3月
14. The Meaning of Spa Tourism for Japanese (査読有り)
Hiromi Kamata
Asian Cultures and Contemporary Tourism 123-143頁 2018年2月
doi その他のサイト
15. Characteristics of Tourist Segments -Their Motivation and the Lifestyle (査読有り)
Hiromi Kamata
4th World Research Summit for Tourism and Hospitaity 2017年12月
16. 空港の満足度に関する一考察
鎌田 裕美
KANSAI 空港レビュー 463号22-24頁 2017年6月
その他のサイト
17. 観光における空港・航空サービスの役割
鎌田 裕美
航空環境研究 21巻21号15-19頁 2017年5月
その他のサイト
18. Tourists' motivations and repeater segments in Japanese spa destinations (査読有り)
Hiromi Kamata
Driving Tourism through Creative Destinations and Activities 20-44頁 2016年12月
doi
19. What is the meaning of " Relaxation " for Japanese Spa Tourists? (査読有り)
Hiromi Kamata
Proceedings of Euro-CHRIE Conference 2016年10月
20. Differentiating Between Okinawa and Hawaii Tourists -The Motivations of Japanese Tourists (査読有り)
Hiromi Kamata
Proceedings of The 2016 International Social Sciences Humanities and Education Research Conference in Zurich 2016年8月
21. A Segmentation Analysis of Japanese Spa Tourists (査読有り)
Hiromi Kamata
Journal of Tourism & Services 7巻12号20-37頁 2016年6月
その他のサイト
22. 日本の空港はいま:庄内地域の企業と庄内空港および 地域のつながり
鎌田 裕美
ていくおふ 141巻141号33-41頁 2016年3月
その他のサイト
23. 温泉客の特性と集客戦略に関する研究: ベネフィットセグメンテーションに基づくアプローチ
鎌田 裕美
研究助成成果報告書(公益財団法人小田急財団) 2016年2月
24. The Relationship between Motivation, Overall Satisfaction, and the Intention to Repeat in Segmented Tourist Groups: The Case of Japanese Spa Tourists (共著) (査読有り)
Hiromi Kamata, Yuki Misui
Proceedings of 3rd World Research Summit for Tourism and Hospitality 2015年12月
25. The Possibility of Creating a Support System for a Disaster-affected Tourist Destination (査読有り)
Hiromi Kamata
Proceedings of 4th Travel and Tourism Research Association, Asia-Pacific Chapter 2015年12月
26. Japanese Wellbeing Tourists: Motivation Factors and Segments
Hiromi Kamata, Yuki Misui
Proceedings of 6th Advances in Tourism Marketing Conference 209-214頁 2015年9月
27. Why Do They Choose A Spa Destination?: The Case of Japanese Tourists (共著) (査読有り)
Hiromi Kamata, Yuki Misui
Tourism Economics 21巻2号283-305頁 2015年4月
doi
28. 若者と海外旅行
鎌田 裕美
KANSAI 空港レビュー 437号24-27頁 2015年4月
その他のサイト
29. The Difference of Japanese Spa Tourists Motivation in Weekends and Weekdays (共著)
Hiromi Kamata, Yuki Misui
Procedia - Social and Behavioral Sciences 175巻210-218頁 2015年
doi
30. 空港の魅力と観光
鎌田 裕美
空港経営と地域―航空・空港政策のフロンティア 211-227頁 2014年8月
31. PPP/PFIの成功要因・評価方法の研究動向 (共著)
井深 陽子, 濱秋 純哉, 鎌田 裕美
運輸・交通インフラと民力活用:PPP/PFIのファイナンスとガバナンス 2014年7月
32. 世界のPPP/PFIの実施状況 (共著)
井深 陽子, 濱秋 純哉, 鎌田 裕美
運輸・交通インフラと民力活用:PPP/PFIのファイナンスとガバナンス 2014年7月
33. Why Do They Choose Spa Destination?: A Case of Japanese Spa Tourists (共著) (査読有り)
Hiromi Kamata
Proceedings of Quantitative Approaches in Tourism Economics and Management 2014年5月
34. データにみる日本の観光の今後
鎌田 裕美
運輸と経済 800号185-188頁 2014年2月
35. A Comparison of Japanese Tourists Segmentation by Push Motivation at "Peak" and "Around the Peak" (共著) (査読有り)
Hiromi Kamata, Yuki Misui
Proceedings of 2nd World Research Summit for Tourism and Hospitality 2013年12月
36. Where do Spa tourists come from?: An Application of Huff Model to Japanese Spa Destination (共著) (査読有り)
Yuki Misui, Hiromi Kamata
Proceedings of 44th Travel and Tourism Research Association 2013年6月
37. Tourist Segmentation by the Motivation: A Case of Japanese Tourists (共著) (査読有り)
Hiromi Kamata, Yuki Misui
Proceedings of 44th Travel and Tourism Research Association 2013年6月
38. 空港の魅力と観光
鎌田 裕美
空港経営と地域・研究報告書(一般財団法人 関西空港調査会) 2013年6月
39. Evaluation of Japan as a Tourist Destination: Case of East Asian People Who Have Been to Japan (共著) (査読有り)
Ichiro Furukawa, Chunji Jin, Hiromi Kamata
The International Journal of Hospitality and Tourism 2巻1号80-95頁 2012年4月
その他のサイト
40. How to Attract More Tourists? (共著) (査読有り)
Hiromi Kamata, Yuki Misui, Hirotaka Yamauchi
Tourism Review 65巻2号28-40頁 2010年7月
doi

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講演・口頭発表等

No. 会議名 開催・発表年月日 開催地
1. Motivation for revisit behaviour in tourism(Consumer Behaviour in Tourism Symposium (CBTS))
開催年月日: 2024年6月24日 ~ 2024年6月26日
発表年月日: 2024年06月24日
Bureda University of Applied Science
2. Cutting down plate waste: How descriptive norms and mascot-enhanced flyers influence hotel guest behaviours(APac CHRIE)
開催年月日: 2024年5月24日 ~ 2024年5月26日
発表年月日: 2024年05月25日
Yonsei University, Seoul
3. 観光客の再来訪意向とノベルティ・シーキング:定性データの分析(日本マーケティング・サイエンス学会第114回研究大会)
開催年月日: 2023年12月2日 ~ 2023年12月3日
発表年月日: 2023年12月02日
4. コロナ禍での住民態度の変化(日本マーケティング学会リサーチプロジェクト合同研究会)
開催年月日: 2023年3月18日
発表年月日: 2023年03月18日
5. The perceptions and attitudes of Japanese traveller’s pro-environmental behaviour during their hotel stay(20th Asia Pacific conference)
開催年月日: 2022年12月3日 ~ 2022年12月4日
発表年月日: 2022年12月03日
6. コロナ禍における観光振興への住民態度(日本マーケティング・サイエンス学会)
開催年月日:
発表年月日: 2022年06月12日
7. 旅行先への顧客エンゲージメントとノベルティ・シーキング(日本マーケティング学会リサーチプロジェクト合同研究会)
開催年月日: 2022年3月19日
発表年月日: 2022年03月19日
8. 日本における外国文化変容と消費者行動に関 する実証的考察(日本マーケティング・サイエンス学会)
開催年月日:
発表年月日: 2021年12月05日
9. ワクチン接種とXenophobia(日本マーケティング・サイエンス学会)
開催年月日:
発表年月日: 2021年06月12日
10. 観光地における住民態度―兵庫県豊岡市の調査―(日本マーケティング・サイエンス学会)
開催年月日:
発表年月日: 2020年12月05日
11. The motivations of Taiwanese repeat visitors to Japan(International Tourism Conference Dubrovnik (ITCD))
開催年月日:
発表年月日: 2019年11月06日
12. アジアからのインバウンド客 ―リピーターに関する研究―(日本マーケティング・サイエンス学会)
開催年月日:
発表年月日: 2018年12月01日
電通ホール
13. インバウンド客の再訪意向〜台湾人観光客のケース〜(日本マーケティング学会リサーチプロジェクト合同研究会)
開催年月日:
発表年月日: 2018年03月17日
中央大学後楽園キャンパス
14. Characteristics of Tourist Segments -Their Motivation and the Lifestyle(4th World Research Summit for Tourism and Hospitality)
開催年月日:
発表年月日: 2017年12月09日
Rosen College of Hospitality Management, University of Central Florida, Orlando, FL, U.S.A.
15. ライフスタイルと再訪意向に関する考察(日本マーケティング・サイエンス学会)
開催年月日:
発表年月日: 2017年06月18日
慶應義塾大学
16. リゾート客の旅行動機 ー観光地間の比較ー(日本マーケティング・サイエンス学会)
開催年月日:
発表年月日: 2016年11月26日
大阪大学
17. What is the meaning of " Relaxation " for Japanese Spa Tourists?(Euro-CHRIE)
開催年月日:
発表年月日: 2016年10月26日
Budapest, Hungary
18. Differentiating Between Okinawa and Hawaii Tourists -The Motivations of Japanese Tourists(The 2016 International Social Sciences Humanities and Education Research Conference in Zurich)
開催年月日:
発表年月日: 2016年08月04日
Zurich, Switerland
19. The Relationship between Motivation, Overall Satisfaction, and the Intention to Repeat in Segmented Tourist Groups: The Case of Japanese Spa Tourists(3rd World Research Summit for Tourism and Hospitality)
開催年月日:
発表年月日: 2015年12月15日
アメリカ合衆国フロリダ州オーランド
20. The Possibility of Creating a Support System for a Disaster-affected Tourist Destination(4th Travel and Tourism Research Association, Asia-Pacific Chapter)
開催年月日:
発表年月日: 2015年12月06日
Meiji University, Tokyo, Japan
21. 温泉客の特徴: 旅行動機、満足度、再訪意向の関係(日本マーケティング学会)
開催年月日:
発表年月日: 2015年11月29日
早稲田大学
22. Japanese Wellbeing Tourists: Motivation Factors and Segments(6th Advances in Tourism Marketing Conference)
開催年月日:
発表年月日: 2015年09月08日
Joensuu, Finland
23. 温泉観光客の旅行動機とその特徴―休日と平日の違い―(日本マーケティング・サイエンス学会)
開催年月日:
発表年月日: 2014年11月29日
筑波大学 東京キャンパス
24. 温泉旅行の旅行動機とその特徴―ベネフィット・セグメンテーションによるアプローチ―(日本計画行政学会)
開催年月日:
発表年月日: 2014年09月12日
一橋大学
25. Why Do They Choose Spa Destination?―A Case of Japanese Spa Tourists(Quantitative Approaches in Tourism Economics and Management)
開催年月日:
発表年月日: 2014年05月09日
Narita, Chiba, Japan
26. A Comparison of Japanese Tourists Segmentation by Push Motivation at “Peak” and “Around the Peak”(2nd World Research Summit for Tourism and Hospitality)
開催年月日:
発表年月日: 2013年12月15日
Orlando, FL, U.S.A.
27. Tourist Segmentation by the Motivation: A Case of Japanese Tourists(44th Travel and Tourism Research Association)
開催年月日:
発表年月日: 2013年06月20日
Kansas City, MO, U.S.A.
28. 旅行動機からみる観光客のセグメント化の試み(日本マーケティング・サイエンス学会)
開催年月日:
発表年月日: 2013年06月08日
長崎大学

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共同研究・競争的資金等の研究課題

No. 研究題目 研究種目(提供機関・制度) 研究期間
1. 観光のリピート動機とリピート行動モデルの構築
その他のサイト
基盤研究(B)
( 提供機関: 日本学術振興会 制度: 科学研究費助成事業 基盤研究(B) )
2023年4月 ~ 2028年3月
2. Withコロナ時代の観光地と住民のコミュニケーション ―住民の地域アイデンティティと態度の観点から

( 提供機関: 公益財団法人 吉田秀雄記念事業財団 )
2021年4月 ~ 2023年3月
3. Inducing pro-environmental behavior in tourists for the sustainable development of Japan's tourism and hospitality industries
国際共同研究加速基金(国際共同研究強化(B))
( 制度: 科学研究費助成事業 )
2020年10月 ~ 2025年3月
4. 訪日観光客のリピート行動要因に関する研究
その他のサイト
基盤研究(C)
( 提供機関: 日本学術振興会 制度: 科学研究費助成事業 )
2020年4月 ~ 2023年3月
5. 観光客の動機・満足度・再訪意向の関係とリピーター創造に関する研究
その他のサイト
若手研究(B)
( 提供機関: 日本学術振興会 制度: 科学研究費助成事業 )
2016年4月 ~ 2019年3月
6. ベネフィットセグメンテーションによる温泉観光客の特性に関する研究
その他のサイト
若手研究(B)
( 提供機関: 日本学術振興会 制度: 科学研究費助成事業 )
2014年4月 ~ 2016年3月

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