経営管理研究科経営管理専攻
福地 宏之(フクチ ヒロユキ)

書籍等出版物

1. 経営戦略 ベーシック+
井上達彦, 中川功一, 川瀨真紀 (分担執筆)
中央経済社 2020年1月 (ISBN:4502325015)
2. 経営学入門キーコンセプト (共著)
井原久光, 平野賢哉, 菅野洋介, 福地宏之 (共著)
ミネルヴァ書房 2013年4月 (ISBN:9784623064410)
3. 日本企業のマーケティング力 (共著)
山下裕子, 福冨言, 福地宏之, 上原渉, 佐々木将人 (共著)
有斐閣 2012年12月 (ISBN:9784641163980)
4. 松下電器の経営改革
伊丹敬之, 田中一弘, 加藤俊彦, 中野誠 (分担執筆)
有斐閣 2007年12月 (ISBN:9784641163102)

論文

1. Inheriting the DNA of emergingness: Strategies of advanced market firms under emerging market ownership (査読有り)
Geer He, Hiroyuki Fukuchi
Thunderbird International Business Review 65巻3号325-340頁 2023年5月
doi
2. COVID-19 policies and hoteliers' responses in Japan (査読有り)
Hiroyuki Fukuchi, Wataru Uehara, Hiromi Kamata, Geer He
Annals of Tourism Research Empirical Insights 3巻2号 2022年11月
doi
3. 国内ホテル事業者の危機対応
上原渉, 鎌田裕美, 福地宏之
一橋ビジネスレビュー 70巻2号34-47頁 2022年9月
4. The use of marketing and financial metrics in Japanese firms (査読有り)
Gen Fukutomi, Yuko Yamashita, Wataru Uehara, Hiroyuki Fukuchi
International Journal of Marketing & Distribution 4巻1号1-14頁 2021年6月
doi その他のサイト
5. Japanese management styles: To change or not to change? A subsidiary control perspective (共著) (査読有り)
Nakagawa, K, Nakagawa, M, Fukuchi, H, Sasaki, M, Tada, K
Journal of International Business and Economics 6巻2号1-17頁 2018年12月
doi その他のサイト
6. 新興国市場における流通チャネルの二重構造ー文献検討と今後の研究課題ー (共著) (査読有り)
多田和美, 中川充, 福地宏之
経営学会誌 41号40-51頁 2018年10月
7. Channel-Specific Advantages in Emerging Market: Theoretical Framework and Research Propositions (共著)
Tada, K, Fukuchi, H, Nakagawa, K
Academy of International Business Annual Conference 2018, Minneapolis 2018年6月
8. Organizational cultural crossvergence and innovation: Evidence from Japanese multinationals in emerging markets (共著) (査読有り)
Koichi NAKAGAWA, Kazumi TADA, Hiroyuki FUKUCHI
Cross-Cultural Management Journal 11巻1号 2017年8月
その他のサイト
9. マーケティング活動の組織内分布が市場志向の組織プロセスに及ぼす影響 (査読有り)
福地 宏之
流通研究 19巻3号43-67頁 2017年4月
doi その他のサイト
10. Dysfunction from Focusing on Overseas Business (共著) (査読有り)
Gen Fukutomi, Yuko Yamashita, Wataru Uehara, Hiroyuki Fukuchi, Masato Sasaki
GSTF Journal on Business Review (GBR) 5巻1号28-37頁 2017年4月
doi その他のサイト
11. Organizational Cultural Convergence and Crossvergence for the Subsidiary’s Local Market Innovation: An Empirical Study of Japanese Subsidiaries in Emerging Markets (共著) (査読有り)
Nakagawa, K, Tada, K, Fukuchi, H, Imagawa, T
The Proceedings of the Annual Meeting of the Academy of International Business 2016 New Orleans, USA. 2016年6月
12. Should Japanese Multinationals Change their Original Business Style in Emerging Markets? (共著) (査読有り)
Nakagawa, K, Nakagawa, M, Fukuchi, H, Sasaki, M, Tada, K
29th Association of Japanese Business Studies Annual Conference Proceedings, New Orleans, USA 2016年6月
13. 国際展開とマーケティング活動の現地化・標準化:標準化をもたらす組織メカニズム (査読有り)
福地 宏之
日本商業学会第64回全国研究大会報告論集 2015年5月
14. Marketing Planning and Sales Autonomy as a Combination Remedy for Marketing Myopathy (共著) (査読有り)
Yuko YamashitaWataru UeharaMasato, SasakiHiroyuki FukuchiGen Fukutomi
Developments in Marketing Science: Proceedings of the Academy of Marketing Science 129頁 2015年
doi
15. DYNAMISM INSIDE THE MO BOX: THE CREDIBILITY OF MARKET INFORMATION AS A KEY FACTOR IN MARKET ORIENTATION (査読有り)
Yuko Yamashita, Wataru Uehara, Masato Sasaki, Gen Fukutomi, Hiroyuki Fukuchi, Tsuyoshi Numagami, Toshihiko Kato, Masaru Karube
PROCEEDINGS OF THE 2010 ACADEMY OF MARKETING SCIENCE (AMS) ANNUAL CONFERENCE 21頁 2015年
doi
16. 米国シリコンバレーの変容:ミクロ主体の行為の連鎖がもたらすエコシステムのマクロ構造変容 (共著) (査読有り)
中川功一, 福地宏之, 小阪玄次郎, 秋池篤, 小林美月, 小林敏男
経営学会誌 34巻34号3-14頁 2014年12月
doi
17. Managing Foreign Subsidiaries in Emerging Countries: Are They Different from Western Subsidiaries? (共著) (査読有り)
Masato Sasaki, Yuko Yamashita, Yuichi Washida, Wataru Uehara, Gen Fukutomi, Hiroyuki Fukuchi
Developments in Marketing Science: Proceedings of the Academy of Marketing Science 309-310頁 2014年8月
doi
18. 市場対応の迅速性にマーケティングの管理体制が及ぼす影響 (査読有り)
福地 宏之
日本経営学会誌 33巻33号100-111頁 2014年6月
doi
19. 営業組織の活性化要因:日本企業のマーケティング力調査から (共著)
佐々木将人, 上原渉, 福冨言, 山下裕子, 福地宏之
組織科学 47巻2号37-46頁 2013年12月
doi その他のサイト
20. 海外現地法人における戦略目標とマーケティング行動のずれ:概念枠組みの提示 (共著)
上原渉, 山下裕子, 鷲田祐一, 佐々木将人, 福冨言
apan Marketing Academy Conference Proceedings 100-108頁 2013年11月
21. Dynamism Inside the MO Box: The Credibility of Market Information as A Key Factor in Market Orientation
YUKO YAMASHITA, WATARU UEHARA, GEN FUKUTOMI, MASATO SASAKI, AND HIROYUKI FUKUCHI
Hitotsubashi journal of commerce and management 46巻1号65-79頁 2012年10月
doi その他のサイト
22. Functional Influence and Marketing Process: How Can Firms Develop Capable and Influential Marketing Department? (共著) (査読有り)
H. Fukuchi, Y. Yamashita, W. Uehara, M. Sasaki, G. Fukutomi
Proceedings of the 2012 Global Marketing Conference in Seoul 2012年6月
23. Are STP and MM Profitable? A Long-hidden Evidence of Marketing Planning and Performance (共著) (査読有り)
Y. Yamashita, W. Uehara, M. Sasaki G. Fukutomi, H. Fukuchi
Book of Abstracts 19th Recent Advances in Retailing & Services Science Conference 2012年6月
24. Dilemma of Responsiveness: How Can We Bring Strategy Planning Back Into the Market-oriented Organization (共著) (査読有り)
Y. Yamashita, W. Uehara, M. Sasaki, G. Fukutomi, H. Fukuchi
Proceedings of the 2012 Global Marketing Conference in Seoul 2012年6月
25. 企業の不祥事対応の阻害要因 : 雪印乳業の食中毒事件を事例として (査読有り)
福地 宏之
現代経営経済研究 3巻1号89-118頁 2012年5月
26. Functions and Dysfunctions of Lateral and Diagonal Networks in Advancing Market Orientation: A Preliminary Step toward Bridging the Gap between Market Orientation Research and Intra-organizational Network Research (共著) (査読有り)
Numagami, T, M. Karube, T. Kato, Y. Yamashita, W. Uehara, M. Sasaki, G. Fukutomi, H. Fukuchi, H. Watanabe, Y. Murakami
the 2010 European Group for Organizational Studies, July 1-3 at the Faculdade de Economia, Universidade Nova de Lisboa, Lisbon, Portugal 2010年6月
27. 印象管理行動の逆機能:雪印乳業集団食中毒事件における実証分析
福地 宏之
一橋研究 34巻1号19-32頁 2009年4月
doi その他のサイト
28. マーケティング組織の設計とビジネスプロセスの変化 (査読有り)
福地 宏之
2008年度組織学会研究発表大会報告要旨集 2008年6月

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MISC

1. ラオックス 観光立国下での創造的戦略転換と戦略アジリティー
何格尓, 福地宏之
一橋ビジネスレビュー 70巻2号120-132頁 2022年9月

講演・口頭発表等

No. 会議名 開催・発表年月日 開催地
1. Metrics-Driven Climate and Metrics-Based Activities as an Organizational Processes to Complement MPM system in the Firm(Association of Marketing Theory and Practice (AMTP) 2018 Annual Meeting)
開催年月日:
発表年月日: 2018年03月14日
Florida, USA
2. Dual-structure of distribution channels in emerging markets: Review, integration and future research agenda(EIBA (European International Business Academy) 2017 Milan Conference)
開催年月日:
発表年月日: 2017年12月14日
Milan, Italy
3. 新興国におけるマーケティング戦略と現地法人の管理(日本商業学会関東部会10月研究会)
開催年月日:
発表年月日: 2016年10月23日
中央大学後楽園キャンパス
4. Effect of Control and Crossvergence on Knowledge Building in Emerging Markets: Evidence from Japanese Multinationals(SMS Annual Conference)
開催年月日:
発表年月日: 2015年10月03日
アメリカ合衆国デンバー
5. Management of Foreign Countries: Power, Knowledge Transfer and Trust(SMS Annual Conference)
開催年月日:
発表年月日: 2013年09月28日
アメリカ合衆国アトランタ
6. Dispersion of Marketing Functions of Japanese Firms: Influence, Capability, and Business Performance(The 15th Asia-Pacific Researchers in Organization Studies Conference)
開催年月日:
発表年月日: 2013年02月14日
日本東京都国立市 一橋大学

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共同研究・競争的資金等の研究課題

No. 研究題目 研究種目(提供機関・制度) 研究期間
1. 日本多国籍企業の新興国市場戦略-深耕戦略とその成果の実証研究-
基盤研究(C)
( 提供機関: 日本学術振興会 制度: 科学研究費助成事業 )
2022年4月 ~ 2027年3月
2. 日本多国籍企業の新興国市場戦略の実証研究-進出戦略と深耕戦略の両立-
基盤研究(C)
( 提供機関: 日本学術振興会 制度: 科学研究費助成事業 )
2019年4月 ~ 2023年3月
3. 新興国の海外子会社マネジメント-国境を越えた組織社会化のジレンマとその克服-
基盤研究(B)
( 提供機関: 日本学術振興会 制度: 科学研究費助成事業 )
2015年4月 ~ 2018年3月
4. 日本企業のマーケティング力研究:戦略と組織の統合メカニズムの解明
基盤研究(B)
( 提供機関: 日本学術振興会 制度: 科学研究費助成事業 )
2014年4月 ~ 2018年3月
5. オープン・イノベーションの実証研究:製品,市場,産業,及びマネジメントの観点から
基盤研究(A)
( 提供機関: 日本学術振興会 制度: 科学研究費助成事業 )
2012年10月 ~ 2015年3月