ソーシャル・データサイエンス教育研究推進センター
永山 晋(ナガヤマ ススム)

書籍等出版物

1. 経営戦略 (【ベーシック+】)
井上 達彦, 中川 功一, 川瀨 真紀 (分担執筆)
中央経済社 2019年12月 (ISBN:4502325015)
2. オープン化戦略:境界を超えるイノベーション
永山 晋 (分担執筆)
有斐閣 2017年12月

論文

1. A computational neuroscience perspective on subjective wellbeing within the active inference framework
Ryan Smith, Lav R. Varshney, Susumu Nagayama, Masahiro Kazama, Takuya Kitagawa, Managi Shunsuke, Yoshiki Ishikawa
2022年7月
doi
2. Explosive and implosive root concepts: An analysis of music moods rooted by two influential rap artists (査読有り)
Susumu Nagayama, Hitoshi Mitsuhashi
PLOS ONE 17巻7号e0270648頁 2022年7月
doi その他のサイト
3. 現実の説明と制御:社会科学における機械学習
永山晋
組織科学 54巻4号44-58頁 2021年4月
doi
4. 人々の価値観と習慣を変える概念シフトのイノベーション
永山晋
DIAMONDハーバード・ビジネス・レビュー 3月号48-62頁 2021年3月
5. 日本企業の生産性は本当に低いのか:1321社に基づく提言
永山 晋
DIAMONDハーバード・ビジネス・レビュー 7月号72-86頁 2017年6月
6. 創造性を促すネットワーキング戦略:音楽産業におけるコミュニティの融合と分裂
永山 晋
早稲田大学 2017年2月
7. クリエイターの価値創造を促すコミュニティのダイナミクス : 日本の音楽産業の事例研究
永山 晋
経済論叢 = The economic review 190巻3号39-59頁 2016年11月
8. クリエイティブ産業におけるプロジェクト・マネジメント : タスク,チームサイズ,ネットワーク構造に着目した実証分析
永山 晋
日本経営学会誌 37巻37号3-14頁 2016年9月
doi
9. "Connect the dots, but deliberately": Intrapersonal diversity in function and genre in creative teams (査読有り)
Susumu Nagayama, Akie Iriyama
76th Annual Meeting of the Academy of Management, AOM 2016 452-457頁 2016年
doi
10. 創造産業における価値創造とアライアンス・ポートフォリオ : 日本の音楽産業の実証分析
永山 晋
産業経営 = Waseda business review 51号3-22頁 2015年
11. 経験学習を通じた模倣と戦略的イノベーションの創出 -日産自動車V-upプログラムの事例-
井上 達彦, 永山 晋
早稲田商學 438巻107-158頁 2013年12月
12. コンテンツ産業におけるビジネスシステムの構築メカニズム(<特集>ビジネスシステム研究の新展開)
永山 晋
日本情報経営学会誌 33巻2号71-82頁 2012年11月
doi
13. Strategic Types and Performance of Niche-Firms within Business Ecosystems: A Study of the Japanese Video Game Industry
Inoue Tatsuhiko, Nagayama Susumu
Waseda Business & Economic Studies 47巻1-17頁 2012年3月
14. マルチプルネットワークの連携を通じた知識の創造と移転のジレンマの解消 -KUMONの指導者ネットワークの事例-
永山 晋
商学研究科紀要 73巻73-90頁 2011年11月
15. ビジネス・エコシステムにおけるニッチの行動とハブ企業の戦略 : 家庭用ゲーム業界における複眼的分析
井上 達彦, 真木 圭亮, 永山 晋
組織科学 44巻4号67-82頁 2011年

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MISC

1. 「経営を読み解くキーワード」創造性
永山 晋
一橋ビジネスレビュー 2017年9月
2. 経験学習を通じた模倣と戦略的イノベーションの創出 : 日産自動車V-upプログラムの事例 (厚東偉介教授 古稀祝賀・退職記念論文集)
井上 達彦, 永山 晋
早稲田商学 438号321-372頁 2013年12月
その他のサイト

講演・口頭発表等

No. 会議名 開催・発表年月日 開催地
1. Magical Encounters in the Business Card Exchange Networks(International Conference on Computational Social Science 2020)
開催年月日:
発表年月日: 2020年07月17日
2. Magical Encounters in the Business Card Exchange Networks(NetSci-X 2020)
開催年月日:
発表年月日: 2020年01月20日
3. The Signature of the Flow State: Eye-on-Eye Movements(NetSci-X 2020)
開催年月日:
発表年月日: 2020年01月20日
4. Attentional Allocation and Firm Performance: The Interactive Effects of Product Diversification(The 79th Annual Meeting of Academy of Management)
開催年月日:
発表年月日: 2019年08月
5. The Impact of Attentional Focus on Firm Performance: The Interactive Effects of Product Diversification(Strategic Management Society)
開催年月日:
発表年月日: 2018年09月23日
6. Community Fusion and Fission: Network Dynamics Perspectives on Individual Creative Performance(Academy of Management)
開催年月日:
発表年月日: 2017年08月08日
7. Explosive and Implosive Root Concepts: An Analysis of Two Artists in the Rap/Hip-Hop Music(EGOS Kyoto)
開催年月日:
発表年月日: 2016年12月13日
8. Intrapersonal Diversity in Function and Genre in Creative Teams: A Study of Music Industry(The Strategic Management Society 36th Annual International Conference,)
開催年月日:
発表年月日: 2016年09月20日
9. Connect the Dots, but Deliberately: Intrapersonal Diversity in Function and Genre in Creative Teams(The 76th Annual Meeting of Academy of Management)
開催年月日:
発表年月日: 2016年08月08日
10. クリエイティブチームのパフォーマンスに対する個人内多様性の影響:音楽産業の実証研究(2016年度組織学会研究発表大会)
開催年月日:
発表年月日: 2016年06月12日
11. Team Assembly Strategy in Creative Project: Team Size, Networks, and Creative Phases(The Strategic Management Society 35th Annual International Conference)
開催年月日:
発表年月日: 2015年10月06日
12. 集合ブリッジングを促進する戦略的ネットワーキング:ネットワークの埋め込みと機会追求の観点から(日本経営学会第88回大会)
開催年月日:
発表年月日: 2014年09月04日
13. 連鎖的コラボレーションを生む戦略的ネットワーキング(経営戦略学会第14回研究発表大会)
開催年月日:
発表年月日: 2014年03月15日
14. Inter-Firm Collaboration Forms within Multiple Relationships: Focusing on the Partner’s Business Model(The Strategic Management Society 33rd Annual International Conference)
開催年月日:
発表年月日: 2013年09月30日
15. Business Models and Inter-Firm Collaboration Forms: A Study of the Japanese Music Industry(The Association of Japanese Business Studies 26th Annual Conference)
開催年月日:
発表年月日: 2013年07月02日
16. 音楽産業におけるレコード会社のビジネスシステム(2012年度組織学会研究発表大会)
開催年月日:
発表年月日: 2012年06月16日
17. ビジネス・エコシステムにおける複眼分析アプローチ:家庭用ゲーム業界の定量研究(日本情報経営学会第62回全国大会)
開催年月日:
発表年月日: 2011年07月03日
18. The Effect of Niches’ Behaviors on the Japanese Video Game Business Ecosystem: Focusing on the Niche Creation, Productivity and Robustness as the Ecosystem Performance(The 53rd Annual Meeting of the Academy of International Business)
開催年月日:
発表年月日: 2011年06月26日
19. A Typology of Niche Strategy Based on the Dynamic Relationship between Niches and Hub-Firms(The Association of Japanese Business Studies 24th Annual Conference)
開催年月日:
発表年月日: 2011年06月24日
20. Niche Strategies in Business Ecosystems: Challengers, Defenders, Replicators, and Opportunity Seekers(The 7th Asia Academy of Management Conference)
開催年月日:
発表年月日: 2010年12月13日

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共同研究・競争的資金等の研究課題

No. 研究題目 研究種目(提供機関・制度) 研究期間
1. 創造的成果の予兆となる組織メンバーの日常的ネットワーキング行動の探求
基盤研究(C)
( 提供機関: 日本学術振興会 制度: 科学研究費助成事業 基盤研究(C) )
2019年4月 ~ 2022年3月
2. 二元的ネットワーク構造の循環によるパフォーマンス・モデルの提唱と実証
基盤研究(B)
( 提供機関: 日本学術振興会 制度: 科学研究費助成事業 基盤研究(B) )
2019年4月 ~ 2022年3月
3. クリエイターの創造性と企業間ネットワークの適合モデル:音楽産業の価値創造システム
2016年4月 ~ 2019年3月
4. ネットワーク・コミュニティの形成モデルの探求:音楽産業を対象とした定量研究
2013年4月 ~ 2016年3月