ソーシャル・データサイエンス研究科
永山 晋(ナガヤマ ススム)

書籍等出版物

1. 経営戦略 (【ベーシック+】)
井上 達彦, 中川 功一, 川瀨 真紀 (分担執筆)
中央経済社 2019年12月 (ISBN:4502325015)
2. オープン化戦略:境界を超えるイノベーション
永山 晋 (分担執筆)
有斐閣 2017年12月

論文

1. Attentional Uniqueness and Firm Performance: The Mediating Role of Growth Actions (査読有り)
Takumi Shimizu, Susumu Nagayama, Junichi Yamanoi
Journal of Management Studies 2024年6月
doi その他のサイト
2. Does working at third places work? Multi-locational work for engagement, creativity, and well-being (査読有り)
Susumu Nagayama
Journal of Creativity 33巻3号100070頁 2023年12月
doi
3. A computational neuroscience perspective on subjective wellbeing within the active inference framework (査読有り)
Ryan Smith, Lav R. Varshney, Susumu Nagayama, Masahiro Kazama, Takuya Kitagawa, Yoshiki Ishikawa
International Journal of Wellbeing 12巻4号102-131頁 2022年11月
doi
4. Explosive and implosive root concepts: An analysis of music moods rooted by two influential rap artists (査読有り)
Susumu Nagayama, Hitoshi Mitsuhashi
PLOS ONE 17巻7号e0270648頁 2022年7月
doi その他のサイト
5. 現実の説明と制御:社会科学における機械学習
永山晋
組織科学 54巻4号44-58頁 2021年4月
doi
6. 人々の価値観と習慣を変える概念シフトのイノベーション
永山晋
DIAMONDハーバード・ビジネス・レビュー 3月号48-62頁 2021年3月
7. 日本企業の生産性は本当に低いのか:1321社に基づく提言
永山 晋
DIAMONDハーバード・ビジネス・レビュー 7月号72-86頁 2017年6月
8. 創造性を促すネットワーキング戦略:音楽産業におけるコミュニティの融合と分裂
永山 晋
早稲田大学 2017年2月
9. クリエイターの価値創造を促すコミュニティのダイナミクス : 日本の音楽産業の事例研究
永山 晋
経済論叢 = The economic review 190巻3号39-59頁 2016年11月
10. クリエイティブ産業におけるプロジェクト・マネジメント : タスク,チームサイズ,ネットワーク構造に着目した実証分析
永山 晋
日本経営学会誌 37巻37号3-14頁 2016年9月
doi
11. "Connect the dots, but deliberately": Intrapersonal diversity in function and genre in creative teams (査読有り)
Susumu Nagayama, Akie Iriyama
76th Annual Meeting of the Academy of Management, AOM 2016 452-457頁 2016年
doi
12. 創造産業における価値創造とアライアンス・ポートフォリオ : 日本の音楽産業の実証分析
永山 晋
産業経営 = Waseda business review 51号3-22頁 2015年
13. 経験学習を通じた模倣と戦略的イノベーションの創出 -日産自動車V-upプログラムの事例-
井上 達彦, 永山 晋
早稲田商學 438巻107-158頁 2013年12月
14. コンテンツ産業におけるビジネスシステムの構築メカニズム(<特集>ビジネスシステム研究の新展開)
永山 晋
日本情報経営学会誌 33巻2号71-82頁 2012年11月
doi
15. Strategic Types and Performance of Niche-Firms within Business Ecosystems: A Study of the Japanese Video Game Industry
Inoue Tatsuhiko, Nagayama Susumu
Waseda Business & Economic Studies 47巻1-17頁 2012年3月
16. マルチプルネットワークの連携を通じた知識の創造と移転のジレンマの解消 -KUMONの指導者ネットワークの事例-
永山 晋
商学研究科紀要 73巻73-90頁 2011年11月
17. ビジネス・エコシステムにおけるニッチの行動とハブ企業の戦略 : 家庭用ゲーム業界における複眼的分析
井上 達彦, 真木 圭亮, 永山 晋
組織科学 44巻4号67-82頁 2011年

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MISC

1. 「経営を読み解くキーワード」創造性
永山 晋
一橋ビジネスレビュー 2017年9月
2. 経験学習を通じた模倣と戦略的イノベーションの創出 : 日産自動車V-upプログラムの事例 (厚東偉介教授 古稀祝賀・退職記念論文集)
井上 達彦, 永山 晋
早稲田商学 438号321-372頁 2013年12月
その他のサイト

講演・口頭発表等

No. 会議名 開催・発表年月日 開催地
1. Designing LLM Agents for Decision-Making Experiments: Assessing Similarity to Humans with the Active Inference Parameters(The International Conference for Computational Social Science)
開催年月日:
発表年月日: 2024年07月18日
2. Magical Encounters in the Business Card Exchange Networks(International Conference on Computational Social Science 2020)
開催年月日:
発表年月日: 2020年07月17日
3. Magical Encounters in the Business Card Exchange Networks(NetSci-X 2020)
開催年月日:
発表年月日: 2020年01月20日
4. The Signature of the Flow State: Eye-on-Eye Movements(NetSci-X 2020)
開催年月日:
発表年月日: 2020年01月20日
5. Attentional Allocation and Firm Performance: The Interactive Effects of Product Diversification(The 79th Annual Meeting of Academy of Management)
開催年月日:
発表年月日: 2019年08月
6. The Impact of Attentional Focus on Firm Performance: The Interactive Effects of Product Diversification(Strategic Management Society)
開催年月日:
発表年月日: 2018年09月23日
7. Community Fusion and Fission: Network Dynamics Perspectives on Individual Creative Performance(Academy of Management)
開催年月日:
発表年月日: 2017年08月08日
8. Explosive and Implosive Root Concepts: An Analysis of Two Artists in the Rap/Hip-Hop Music(EGOS Kyoto)
開催年月日:
発表年月日: 2016年12月13日
9. Intrapersonal Diversity in Function and Genre in Creative Teams: A Study of Music Industry(The Strategic Management Society 36th Annual International Conference,)
開催年月日:
発表年月日: 2016年09月20日
10. Connect the Dots, but Deliberately: Intrapersonal Diversity in Function and Genre in Creative Teams(The 76th Annual Meeting of Academy of Management)
開催年月日:
発表年月日: 2016年08月08日
11. クリエイティブチームのパフォーマンスに対する個人内多様性の影響:音楽産業の実証研究(2016年度組織学会研究発表大会)
開催年月日:
発表年月日: 2016年06月12日
12. Team Assembly Strategy in Creative Project: Team Size, Networks, and Creative Phases(The Strategic Management Society 35th Annual International Conference)
開催年月日:
発表年月日: 2015年10月06日
13. 集合ブリッジングを促進する戦略的ネットワーキング:ネットワークの埋め込みと機会追求の観点から(日本経営学会第88回大会)
開催年月日:
発表年月日: 2014年09月04日
14. 連鎖的コラボレーションを生む戦略的ネットワーキング(経営戦略学会第14回研究発表大会)
開催年月日:
発表年月日: 2014年03月15日
15. Inter-Firm Collaboration Forms within Multiple Relationships: Focusing on the Partner’s Business Model(The Strategic Management Society 33rd Annual International Conference)
開催年月日:
発表年月日: 2013年09月30日
16. Business Models and Inter-Firm Collaboration Forms: A Study of the Japanese Music Industry(The Association of Japanese Business Studies 26th Annual Conference)
開催年月日:
発表年月日: 2013年07月02日
17. 音楽産業におけるレコード会社のビジネスシステム(2012年度組織学会研究発表大会)
開催年月日:
発表年月日: 2012年06月16日
18. ビジネス・エコシステムにおける複眼分析アプローチ:家庭用ゲーム業界の定量研究(日本情報経営学会第62回全国大会)
開催年月日:
発表年月日: 2011年07月03日
19. The Effect of Niches’ Behaviors on the Japanese Video Game Business Ecosystem: Focusing on the Niche Creation, Productivity and Robustness as the Ecosystem Performance(The 53rd Annual Meeting of the Academy of International Business)
開催年月日:
発表年月日: 2011年06月26日
20. A Typology of Niche Strategy Based on the Dynamic Relationship between Niches and Hub-Firms(The Association of Japanese Business Studies 24th Annual Conference)
開催年月日:
発表年月日: 2011年06月24日
21. Niche Strategies in Business Ecosystems: Challengers, Defenders, Replicators, and Opportunity Seekers(The 7th Asia Academy of Management Conference)
開催年月日:
発表年月日: 2010年12月13日

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受賞

No. 賞名 受賞年月
1. ベストレフェリー賞 2022年10月
2. Best paper award nominee 2018年9月
3. Best paper award nominee in OMT division 2016年3月

共同研究・競争的資金等の研究課題

No. 研究題目 研究種目(提供機関・制度) 研究期間
1. 経営者の情報忌避の特性:能動的推論モデルからのアプローチ
挑戦的研究(萌芽)
( 提供機関: 日本学術振興会 制度: 科学研究費助成事業 )
2024年6月 ~ 2027年3月
2. 能動的推論による概念変化のメカニズムと制御方法の解明
基盤研究(C)
( 提供機関: 日本学術振興会 制度: 科学研究費助成事業 )
2023年4月 ~ 2026年3月
3. 組織におけるパラドキシカル・マネジメントのマルチレベルアプローチ
基盤研究(B)
( 提供機関: 日本学術振興会 制度: 科学研究費助成事業 )
2023年4月 ~ 2026年3月
4. 対立軸アプローチによる組織ダイナミクス研究
基盤研究(B)
( 提供機関: 日本学術振興会 制度: 科学研究費助成事業 )
2022年4月 ~ 2026年3月
5. 創造的成果の予兆となる組織メンバーの日常的ネットワーキング行動の探求
基盤研究(C)
( 提供機関: 日本学術振興会 制度: 科学研究費助成事業 基盤研究(C) )
2019年4月 ~ 2022年3月
6. 二元的ネットワーク構造の循環によるパフォーマンス・モデルの提唱と実証
基盤研究(B)
( 提供機関: 日本学術振興会 制度: 科学研究費助成事業 基盤研究(B) )
2019年4月 ~ 2022年3月
7. クリエイターの創造性と企業間ネットワークの適合モデル:音楽産業の価値創造システム
2016年4月 ~ 2019年3月
8. ネットワーク・コミュニティの形成モデルの探求:音楽産業を対象とした定量研究
2013年4月 ~ 2016年3月

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