1. |
日本語・日本文化研修留学生対象の「一橋大学を知る」授業
西谷まり
一橋大学国際教育交流センター紀要 pp.41-48 2023.7 |
2. |
技能実習生送り出し機関経営者に関する一考察
西谷まり
一橋大学国際教育交流センター紀要 No.4,pp.42-49 2022.7 |
3. |
ベトナムにおける元技能実習生日本語教師の現状と問題点pp.39-47、2021
西谷まり
一橋大学国際教育交流センター紀要 No.3,pp.39-47 2021.7 |
4. |
Evaluation of Online Classes based on the ARCS Model
NISHITANI MARI
Journal of Global Education and Exchange No.2,pp.93-102 2020.9 |
5. |
FishWatchrを利用した日本語授業評価-評価観点の多様化に着目して-
西谷 まり
一橋大学国際教育センター紀要 No.8,pp.19-32 2018.7 |
6. |
A Study of the Ways in Which Understanding of Anxiety and Failure is Altered in the Process of Japanese-Vietnamese Business Communication
NISHITANI, Mari
Journal of Global Education Vol.8,pp.133-142 2017.8
|
7. |
Evaluation of a Japanese Language Trial Lesson Using Fishwatchr (jointly worked) (Peer-reviewed) 西谷 まり
US-China Education Review A, Vol.7,No.6,pp.285-292 2017.6
|
8. |
Failure and anxiety in business communication: Comparison of Japanese employees and Vietnamese employees of Japanese companies located in Vietnam
NISHITANI MARI
Journal of Global Education No.7,pp.3-14 2016.7
|
9. |
Learning from failure in an MBA oral presentation course. (Peer-reviewed) Mari Nishitani
US-China Education Review, Vol.6,No.1,pp.45-52 2016.1
|
10. |
Development of Japanese business communication materials.
Mari NISHITANI
Jornal of Grobal Education No.5,pp.105-112 2014.7
|
11. |
Development of the anxiety scale for non-native Japanese language teacher
Mari NISHITANI
Jornal of Grobal Education No.4,pp.3-13 2013.7 |
12. |
言語不安の解釈に着目した日本語教育用e-learning教材の開発 (共著) (Peer-reviewed) 西谷 まり, 松田稔樹
教育システム情報学会 Vol.29,No.3 2012.7 |
13. |
The Relationship between Language Anxiety, Interpretation of Anxiety, Intrinsic Motivation and the use of Learning Strategies (jointly worked) (Peer-reviewed) Nishitani,Mari, Matsuda, Tishiki
US-China Education Review Vol.8,No.9 2011.11 |
14. |
留学生のキャリア支援 : 全学共通教育科目「日本事情Ⅰ」における取組
西谷 まり
一橋大学国際教育センター紀要 Vol.2,pp.133-140 2011.7
|
15. |
A Consideration of the Interaction of Languages Anxiety and the Leaning Strategy (jointly worked) (Peer-reviewed) 西谷 まり
E-Learn 2009--World Conference, pp.1853-1860 2009.11 |
16. |
Motivation, interpretation of foreign language anxiety and learning strategy : Comparison of learners in Vietnam and China
Mari Nishitani
一橋大学留学生センター紀要 Vol.12,pp.15-25 2009.7
|
17. |
控制外语学习者语言焦虑的反馈策略-考察网络教学中使用的教材 (Peer-reviewed) 西谷 まり
外国語言文学論叢 2008.12 |
18. |
Providing feedback to manage foreign language learners' anxiety level (jointly worked)
Mari Nishitani, Toshiki Matsuda
Center for Student Exchange journal Vol.11,pp.35-46 2008.7
|
19. |
E-Learning in Japanese language education and learners' language anxiety in Vietnam and China (jointly worked)
Mari Nishitani, Toshiki Matsuda
Center for Student Exchange journal Vol.9,pp.27-39 2006.7
|
20. |
e-learningを利用した言語不安操作のためのフィードバックとその効果 (共著) (Peer-reviewed) 西谷 まり
留学生教育 Vol.11 2006.4 |
21. |
The Effect of Feedback in order to Manage Language Anxiety (jointly worked) (Peer-reviewed) 西谷 まり
E-Learn 2006--World Conference on E-Learnin Vol.2006,No.11,pp.133-142 2006.4 |
22. |
日本語学習者の言語不安を制御し日本語能力を向上させるe-Learningの効果
西谷 まり
一橋大学留学生センター紀要 Vol.8,pp.29-40 2005.4
|
23. |
Kanji compound words used in social sciences
Mari Nishitani
一橋大学留学生センター紀要 Vol.7,pp.15-28 2004.7
|
24. |
日本語学習者の言語不安軽減策としてのディベート活動 (Peer-reviewed) 西谷 まり
留学生教育 No.9,pp.7-18 2004.4 |
25. |
言語不安を軽減し発話能力を向上させる日本語授業
西谷 まり
『21世紀中国における日本語教育研究』吉林人民出版社 2004.4 |
26. |
国際プログラムの連携と日本語教育への影響
西谷 まり
留学交流 Vol.16,No.3,pp.6-9 2004.3
|
27. |
Anxiety due to studying a foreign language for Vietnamese students learning Japanese (jointly worked)
Mari Nishitani, Toshiki Matsuda
一橋大学留学生センター紀要 Vol.6,pp.77-89 2003.7
|
28. |
Allevian of language anxiety among learners of Japanse through debate activity (Peer-reviewed) 西谷 まり
Preceeding of the 34<SUP>th</SUP>rence of the International Simulation And Gaming Association pp.171-180 2003.4 |
29. |
言語不安を軽減するディベート活動
西谷 まり
Proceeding of the 34th Annual Conference of the International Simulation And Gaming Association pp.171-180 2003.4 |
30. |
A Japanese teacher network in foreign countries: A case study of effective use of study meetings and Mailing List
Mari Nishitani
一橋大学留学生センター紀要 Vol.5,pp.77-92 2002.7
|
31. |
Japanese preparatory courses in foreign countries -The program for Tohoku Mentor University in China-
Mari Nishitani
言語文化 Vol.38,pp.3-18 2001.12
|
32. |
How to teach oral expression using debate activities
Mari Nishitani
一橋大学留学生センター紀要 Vol.4,pp.57-73 2001.7
|
33. |
内容中心の日本語教育 (Peer-reviewed) 西谷 まり
留学生教育 No.6,pp.6-33 2001.4 |
34. |
The volunteer of the student of Japanese teacher training course
Mari Nishitani
一橋大学留学生センター紀要 Vol.3,pp.109-116 2000.10
|
35. |
小学校の社会化教科書の語彙と表現 -日本語能力試験レベル及び外国人児童教育のための日本語教科書との対照-
西谷 まり
一橋留学生センター紀要 pp.3- 2000.4 |
36. |
Japanese Reading Comprehension Support System Through Internet -Toward the Content-Based Language Learning-
Mari Nishitani
一橋論叢 Vol.120,No.3,pp.432-452 1998.9
|
37. |
The study of the relationship between foreign children's mastery of Japanese and their ability to make friends with Japanese children at elementary schools
Mari Nishitani
一橋大学留学生センター紀要 Vol.1,pp.67-82 1998.7
|
38. |
Internationalization of Education and Student Abroad Programs in Japan (jointly worked) (Peer-reviewed) 西谷 まり
留学生教育学会 pp.2- 1997.4 |
1. |
Current Situation of and Problems for Former Technical Intern Trainees Working as Japanese Teachers in Vietnam
NISHITANI Mari
一橋大学国際教育交流センター紀要 Vol.3,No.3,pp.39-47 2021.7
|
2. |
A New Trial Class for MEXT Japanese Studies Students: Exploring Hitotsubashi University and Surrounding Areas
Nishitani Mari
一橋大学国際教育交流センター紀要 Vol.1,pp.93-102 2019.7
|
3. |
A Study of the Ways in Which Understanding of Anxiety and Failure is Altered in the Process of Japanese-Vietnamese Business Communication
西谷 まり
一橋大学国際教育センター紀要 Vol.8,pp.133-142 2017.7
|
4. |
Failure and Anxiety in Business Communication: Comparison of Japanese Employees and Vietnamese Employees of Japanese Companies Located in Vietnam
西谷 まり
一橋大学国際教育センター紀要 Vol.7,pp.3-14 2016.7
|
5. |
Education for MBA Oral Presentation Course : Learning from Failure
西谷 まり
日本教育工学会研究報告集 Vol.15,No.5,pp.177-184 2015.12
|
6. |
Development of Japanese business communication materials
西谷 まり
一橋大学国際教育センター紀要 Vol.5,pp.105-112 2014.7
|
7. |
Feedback on the Training of Non-native Japanese Language Teachers with a Focus on their Anxieties and Failures
西谷 まり
日本教育工学会研究報告集 Vol.14,No.1,pp.57-62 2014.3
|
8. |
Development of the anxiety scale for non-native Japanese language teacher (Peer-reviewed) 西谷 まり
一橋大学国際教育センター紀要 Vol.4,pp.3-13 2013.7
|
9. |
外国人日本語教師の不安
西谷 まり
日本教育工学会研究報告会報告集 Vol.JET12-5,pp.179-184 2012
|
10. |
Teaching Anxiety of Non-native Japanese Language Teacher
NISHITANI Mari, MATSUDA Toshiki
日本教育工学会研究報告集 Vol.2011,No.4,pp.153-160 2011.10
|
11. |
留学生のキャリア支援 : 全学共通教育科目「日本事情Ⅰ」における取組
西谷 まり
Vol.2,pp.133-140 2011.7
|
12. |
The Effect of Promoting Learning Strategies Use, Corresponding to the Tendency of Language Anxiety and Interpretation of Language Anxiety
NISHITANI Mari, MATSUDA Toshiki, TABEI Kota
Research report of JSET Conferences Vol.2010,No.5,pp.71-78 2010.12
|
13. |
Developing E-learning Materials to Encourage Learners to Utilize Strategy for Learning Japanese as Second Language
NISHITANI Mari, MATSUDA Toshiki
Research report of JSET Conferences Vol.2009,No.5,pp.189-196 2009.12
|
14. |
Motivation, interpretation of foreign language anxiety and learning strategy : Comparison of learners in Vietnam and China
西谷 まり
一橋大学留学生センター紀要 Vol.12,pp.15-25 2009.7
|
15. |
The Relation of Learning Strategy and Foreign Language Anxiety
NISHITANI Mari, MATSUDA Tosihiki
Research report of JSET Conferences Vol.2008,No.5,pp.221-228 2008.12
|
16. |
E-Learning in order to control of JSL students' language anxiety : The educational experiment for the JSL students in Vietnam and China
NISHITANI Mari, MATSUDA Toshiki
Research report of JET Conferences Vol.2005,No.1,pp.39-42 2005.1
|
17. |
言語不安を制御し日本語力向上をめざすe-Learningの効果
西谷 まり
一橋大学留学生センター紀要 第8号 pp.29-40 2005
|
18. |
The effect of e-Learning in order to control of JSL students' language anxiety
NISHITANI Mari, MATSUDA Toshiki
日本教育工学会大会講演論文集 Vol.20,pp.237-238 2004.9 |
19. |
Kanji compound words used in social sciences
西谷 まり
一橋大学留学生センター紀要 Vol.7,pp.15-28 2004.7
|
20. |
国際プログラムの連携と日本語教育への影響
西谷, まり
Vol.16,No.3,pp.6-9 2004.3
|
21. |
中国長春市における教師勉強会とメーリングリストの活用
西谷 まり
Vol.19,pp.16-28 2003.3
|
22. |
A Japanese teacher network in foreign countries: A case study of effective use of study meetings and Mailing List
西谷 まり
一橋大学留学生センター紀要 Vol.5,pp.77-92 2002.7
|
23. |
Japanese preparatory courses in foreign countries -The program for Tohoku Mentor University in China-
西谷 まり
言語文化 Vol.38,pp.3-18 2001.12
|
24. |
How to teach oral expression using debate activities
西谷 まり
一橋大学留学生センター紀要 Vol.4,pp.57-73 2001.7
|
25. |
日本語教官と専門科目教官との協力体制--東北師範大学赴日本国留学生予備学校の事例から
西谷 まり
専門日本語教育研究 No.3,pp.35-40 2001
|
26. |
The vocabulary and expression of the social studies textbooks of the elementary school:Contrast with Japanese ability test level and Japanese textbook for the foreign children
西谷 まり
一橋大学留学生センター紀要 Vol.3,pp.79-93 2000.10
|
27. |
The volunteer of the student of Japanese teacher training course
西谷 まり
一橋大学留学生センター紀要 Vol.3,pp.109-116 2000.10
|
28. |
Japanese Reading Comprehension Support System Through Internet -Toward the Content-Based Language Learning-
西谷 まり
一橋論叢 Vol.120,No.3,pp.432-452 1998.9
|
29. |
The study of the relationship between foreign children's mastery of Japanese and their ability to make friends with Japanese children at elementary schools
西谷 まり
一橋大学留学生センター紀要 Vol.1,pp.67-82 1998.7
|
30. |
Importance of Project Work to Intermediate Level Learners Who Have Rate Chance to Speak Japanese
西谷 まり
Sophia International Review No.17,pp.45-51 1995
|
No.
|
Name of subject/Conference Name
|
Year
|
Site
|
1. |
授業評価における失敗の観点-FishWatchrを活用した日本語模擬授業の評価実験-(日本語教育学会研究会第8回中国地区)
|
Holding date :
Presentation date :
2016.12.10 |
山口大学 |
2. |
FishWatchrを利用した日本語授業評価(日本教育工学会研究報告会)
|
Holding date :
Presentation date :
2016.11.5 |
宮崎市民プラザ |
3. |
異文化対処能力と失敗観の関係-ベトナム日本企業における日本人社員とベトナム人社員の比較-(異文化間教育学会第37回大会)
|
Holding date :
Presentation date :
2016.6.4 |
桜美林大学 |
4. |
異文化対処能力と失敗観の関係 ―ベトナム日本企業における日本人社員とベトナム人社員の比較(異文化間教育学会第37回大会)
|
Holding date :
Presentation date :
2016.6.4 |
桜美林大学 |
5. |
MBAコースにおける口頭表現指導 -失敗から学ぶ-(日本教育工学会研究報告会)
|
Holding date :
Presentation date :
2015.12.12 |
新潟大学 |
6. |
失敗から学ぶワークショップの実践(日本教育工学会)
|
Holding date :
Presentation date :
2014.12 |
椙山女学院大学 |
7. |
非母語話者の日本語教師教を養成する際の不安と失敗に着目したフィードバック(日本教育工学会)
|
Holding date :
Presentation date :
2014.3 |
愛知工業大学 |
8. |
外国人日本語教師の不安(日本教育工学会)
|
Holding date :
Presentation date :
2012.12 |
学芸大学 |
9. |
非母語話者日本語教師志望者の教授不安(日本語教育国際大会)
|
Holding date :
Presentation date :
2012.8.19 |
名古屋大学 |
10. |
非母語話者日本語教師の教授不安(日本教育工学会)
|
Holding date :
Presentation date :
2011.10.19 |
島根大学 |
11. |
言語不安とその捉え方に着目して学習方略使用を促すe-learning日本語教材の開発(日本語教育国際大会)
|
Holding date :
Presentation date :
2011.8.21 |
天津外国語大学 |
12. |
授業での取組みと大学全体の留学生のキャリア支援との連携―全学共通教育「日本事情Ⅰ」における取組-(平成22年度第2回国立大学法人留学生指導研究協議会)
|
Holding date :
Presentation date :
2011.2 |
|
13. |
言語不安とその捉え方に着目した学習方略使用促進のための指導方略の効果(日本教育工学会)
|
Holding date :
Presentation date :
2010.10 |
|
14. |
A Consideration of the Interaction of Languages Anxiety and the Leaning Strategy(E-Learn 2009--World Conference)
|
Holding date :
Presentation date :
2009.10.1 |
カナダ |
15. |
日本語学習において言語不安の捉え方が学習方略使用に与える影響(東北師範大学赴日国留学生予備学校創立30周年記念日本語教育国際シンポジウム)
|
Holding date :
Presentation date :
2009.8.1 |
中国吉林省長張る市 |
16. |
外国語不安と学習方略(日本教育工学会研究報告会)
|
Holding date :
Presentation date :
2008.12.1 |
日本・いわき明星大学 |
17. |
外国語学習者の言語不安を制御するフィードバック- e-Learningフィードバックシステム作成に関する一提案 -(日本教育工学会第23回全国大会)
|
Holding date :
Presentation date :
2007.9.1 |
|
18. |
The Effect of Feedback in order to Manage Language Anxiety(E-Learn 2006--World Conference,)
|
Holding date :
Presentation date :
2006.10.1 |
Hawaii |
19. |
日本語学習者の言語不安を制御するe-Learning -ベトナムと中国の学生を対象として-(日本教育工学会研究会・国際交流と教育工学)
|
Holding date :
Presentation date :
2005.1.1 |
長崎大学 |
20. |
日本語本語学習者の「言語不安」を制御するe-Learningの効果(日本教育工学会 第20回全国大会)
|
Holding date :
Presentation date :
2004.9.1 |
|
21. |
日本語学習者の言語不安とディベート活動を通じた不安の軽減(第9回留学生教育学会)
|
Holding date :
Presentation date :
2004.8.1 |
|
22. |
E-Learningを利用した留学生のための討論授業の効果と言語不安の変化(日本コミュニケーション学会第34回大会)
|
Holding date :
Presentation date :
2004.6.1 |
|
23. |
言語不安を軽減し発話能力を向上させる日本語授業(日本語教育国際シンポジウム「21世紀に中国における日本語教育の課題」)
|
Holding date :
Presentation date :
2004.4.1 |
|
24. |
社会科学分野における日中同形異義語(国際シンポジウム一橋大学国際共同センター第4プロジェクト企画『日中両言語における重なりと異なり』)
|
Holding date :
Presentation date :
2004.3.1 |
一橋大学 |
25. |
Alleviation of language anxiety among learners of Japanese through debate activity.(34th Annual Conference International Simulation And Gaming Association)
|
Holding date :
Presentation date :
2003.8.1 |
|
26. |
海外における予備教育のあり方—東北師範大学赴日本国留学生予備学校の事例から−(留学生教育学会)
|
Holding date :
Presentation date :
2002.11.1 |
学芸大学 |
27. |
日本語教官と専門科目教官の協力体制—東北師範大学赴日本国留学生予備学校の事例から-(専門日本語教育研究会)
|
Holding date :
Presentation date :
2001.3.1 |
|
28. |
国際化する義務教育の現場で『日本語』を教える(群馬大学教育学部公開シンポジウム)
|
Holding date :
Presentation date :
1999.5.1 |
群馬大学 |
29. |
Encouraging Learners to Leran Self-directedly(-)
|
Holding date :
Presentation date :
1998.11.1 |
大宮ソニックシティ |
30. |
読解支援システムCGI-DLが利用される条件第1報(日本語教育方法研究会第10回)
|
Holding date :
Presentation date :
1998.3.1 |
東京農工大学 |
31. |
外国人子女の日本語習得と学校適応(異文化間教育学会第18回大会)
|
Holding date :
Presentation date :
1997.6.1 |
龍谷大学 |
32. |
定住外国人の自律的日本語学習におけるテレビ番組の利用に関する研究(日本語教育学会1993年春季大会)
|
Holding date :
Presentation date :
1993.5.1 |
国際基督教大学 |
No.
|
Research subject
|
Research item(Awarding organization, System name)
|
Year
|
1. |
An Empirical Study on the Acquisition of Writing Skills Based on an Overseas Longitudinal Corpus of Written Japanese by L2 Learners
|
Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
(
Awarding organization:
Japan Society for the Promotion of Science
System name:
Grants-in-Aid for Scientific Research
)
|
2021.4
- 2026.3 |
2. |
ベトナムの技能実習生送出会社におけるオンラインによる日本語教師教育モデルの構築
|
基盤研究(C)
(
Awarding organization:
日本学術振興会
System name:
科学研究費助成事業 基盤研究(C)
)
|
2021.4
- 2025.3 |
3. |
失敗から学ぶ日越ビジネスコミュニケーション指導法の開
|
基盤研究(C)
(
Awarding organization:
日本学術振興会
System name:
科学研究費助成事業
)
|
2015.4
- 2018.3 |
4. |
Development of teaching methods to learn from failure of business communication between Japan and Vietnam
|
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
(
Awarding organization:
Japan Society for the Promotion of Science
System name:
Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
)
|
2015.4
- 2018.3 |
5. |
Construction of Teaching Model for Non-native Japanese Language Teachers focus on the anxiety
|
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
(
Awarding organization:
Japan Society for the Promotion of Science
System name:
Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
)
|
2011.4
- 2015.3 |
6. |
非母語話者日本語教師の教授不安に着目した指導モデルの構築
|
基盤研究(C)
(
Awarding organization:
日本学術振興会
System name:
科学研究費助成事業
)
|
2011.4
- 2014.3 |
7. |
Increasing the effectiveness of teaching Japanese using Language Anxiety controlling methods, and the training of teaching skills based on those methods.
|
Scientific Research (C)
(
Awarding organization:
Japan Society for the Promotion of Science
System name:
Grants-in-Aid for Scientific Research
)
|
2008.4
- 2011.3 |
8. |
Increasing the effectiveness of teaching Japanese using Language Anxiety controlling methods, and the training of teaching skills based on those methods.
|
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
(
Awarding organization:
Japan Society for the Promotion of Science
System name:
Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
)
|
2008
- 2010 |
9. |
社会科学の学術日本語能力測定試験開発のための基礎的研究
|
挑戦的萌芽研究
(
Awarding organization:
日本学術振興会
System name:
科学研究費助成事業 挑戦的萌芽研究
)
|
2007
- 2009 |
10. |
E-learning environment which operates second language anxiety and improve Japanese language proficiency.
|
Scientific Research (C)
(
Awarding organization:
Japan Society for the Promotion of Science
System name:
Grants-in-Aid for Scientific Research
)
|
2006.4
- 2008.3 |
11. |
E-learning environment which operates second language anxiety and improve Japanese language proficiency.
|
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
(
Awarding organization:
Japan Society for the Promotion of Science
System name:
Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
)
|
2006
- 2007 |
12. |
Built the model of environment for alleviating language anxiety and promoting Japanese language performance
|
Scientific Research (C)
(
Awarding organization:
Japan Society for the Promotion of Science
System name:
Grants-in-Aid for Scientific Research
)
|
2004.4
- 2006.3 |
13. |
Built the model of environment for alleviating language anxiety and promoting Japanese language performance
|
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
(
Awarding organization:
Japan Society for the Promotion of Science
System name:
Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
)
|
2004
- 2005 |
14. |
E-learning
|
|
2003.4
- |
15. |
Development of Teaching Materials in Technical Japanese Education Toward Chinese Learners Who Are Majoring Social Sciences
|
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
(
Awarding organization:
Japan Society for the Promotion of Science
System name:
Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
)
|
2003
- 2006 |
16. |
Language anxiety
|
|
2002.4
- |
17. |
外国人小学生の日本語習得過程
|
奨励研究(A)
(
System name:
科学研究費助成事業
)
|
1998.4
- 2000.3 |
18. |
外国人小学生の日本語習得過程
|
奨励研究(A)
(
Awarding organization:
日本学術振興会
System name:
科学研究費助成事業 奨励研究(A)
)
|
1998
- 1999 |
19. |
小学校における外国人子女に対する日本語教育の実態に関する研究
|
奨励研究(A)
(
System name:
科学研究費助成事業
)
|
1996.4
- 1997.3 |
20. |
小学校における外国人子女に対する日本語教育の実態に関する研究
|
奨励研究(A)
(
Awarding organization:
日本学術振興会
System name:
科学研究費助成事業 奨励研究(A)
)
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1996 |